Tuesday, May 25, 2010

RPH Minggu 21

RPH MINGGU 21 : 24–28 May 2010

TARIKH


 

HARI


 

KELAS


 

MASA

24.05.2010


 

Isnin


 

6RK1


 

0705-0815

SUBJEK


 

TAJUK


 

SUB-TAJUK


 

OBJEKTIF

Sejarah 1: Tamadun Dunia


 

Manusia dan Masyarakat


 

Zaman Pra Sejarah


 

Pelajar dapat:

  1. menjelaskan definisi zaman pra sejarah berdasarkan beberapa pandangan para sarjana.
  2. menerangkan tahap-tahap pra-sejarah
  3. menyatakan 4 spesies manusia pra sejarah serta ciri-cirinya

AKTIVITI

Penerangan, soal jawab

CATATAN / REFLEKSI 

Pelajar dapat mengetahui pekara yang dipelajari dalam kertas 1 tamadun dunia


 


 


 

TARIKH


 

HARI


 

KELAS


 

MASA

24.05.2010


 

Isnin


 

6RS


 

1055-1130

SUBJEK


 

TAJUK


 

SUB-TAJUK


 

OBJEKTIF


 


 

Pengajian AM: Kertas 2


 

Pengenalan kepada karangan Laras sains dan laras sastera


 

Ciri-ciri karangan laras sains dan sastera


 

Pelajar dapat:

  1. Menerangkan ciri-ciri karangan laras sastera dengan tepat.
  2. Teknik menulis karangan laras sastera
  3. Dapat menghasilkan karang laras sastera dengan betul.

AKTIVITI

Penerangan

Soal jawab 

CATATAN / REFLEKSI 

Pelajar dapat membezakan ciri-ciri karangan laras sains dan sastera. Di samping itu latihan karangan laras sastera telah diberikan (Rujuk lampiran 1 untuk tajuk karangan yang dibincangkan)


 


 


 

TARIKH


 

HARI


 

KELAS


 

MASA

24.05.2010


 

Isnin


 

6AK3


 

1130-1240 

SUBJEK


 

TAJUK


 

SUB-TAJUK


 

OBJEKTIF


 


 


 


 


 


 

PEPERIKSAAN SEMESTER 1


 

GEOGRAFI 1

AKTIVITI

 

CATATAN / REFLEKSI 

 


 


 


 

TARIKH


 

HARI


 

KELAS


 

MASA

25.05.2010


 

Selasa


 

6RS


 

0815-0925

SUBJEK


 

TAJUK


 

SUB-TAJUK


 

OBJEKTIF


 


 


 

Pengajian AM: Kertas 1


 

Kenegaraan Secara Umum


 

Sistem Kerajaan


 

Pelajar dapat:

  1. Menyenaraikan 3 sistem kerajaan di dunia
  2. Menyatakan cirri-ciri system kerajaan Kesatuan, Konfederasi dan Persekutuan

AKTIVITI

Penerangan

Soal-jawab 

CATATAN / REFLEKSI 

Pelajar dapat mengetahui membezakan setiap system kerajaan yang dipelajari.


 


 


 

TARIKH

HARI

KELAS

MASA 

25.05.2010

selasa

4K8

1205-1240

SUBJEK

TAJUK

OBJEKTIF 

PBM

Membaca petikan

Pelajar dapat:

  1. Membaca petikan yang diberi dengan intonasi yang betul dan lancar.
  2. Menjawab soalan kefahaman dengan ayat penuh.

AKTIVITI 

Membaca, menjawab soalan

BSPP 

Petikan karangan

REFLEKSI 

Pelajar dapat membaca dengan betul


 


 


 

TARIKH


 

HARI


 

KELAS


 

MASA

26.05.2010


 

Rabu


 

6RK1


 

0705-0815

SUBJEK


 

TAJUK


 

SUB-TAJUK


 

OBJEKTIF


 


 

Sejarah : Tamadun Dunia


 

Manusia dan Masyarakat


 

Masyarakat pra-sejarah: Zaman Paleolitik


 

Pelajar dapat:

  1. menerangkan latar belakang zaman paleolitik
  2. menerangkan 5 ciri-ciri kebudayaan masyarakat zaman paleolitik
  3. memberikan 2 contoh tapak-tapak penempatan zaman paleolitik

AKTIVITI  

Kuliah, penerangan, perbincangan, soal jawab

CATATAN / REFLEKSI 

Hampir 80% pelajar dapat menguasai tajuk yang dipelajari setelah berbincang bersama kumpulan yang dibentuk


 


 


 

TARIKH


 

HARI


 

KELAS


 

MASA

27.05.2010


 

Khamis


 

6RS


 

0740-0815

SUBJEK


 

TAJUK


 

SUB-TAJUK


 

OBJEKTIF

Pengajian AM: Kertas 1


 

Kenegaraan Secara Umum


 

Konsep Pengasingan kuasa di Malaysia


 

Pelajar dapat:

  1. menjelaskan konsep pengasingan kuasa yang di amalkan di Malaysia

AKTIVITI

Penerangan, perbincangan

CATATAN / REFLEKSI 

Pelajar dapat memahami isi pelajaran yang disampaikan


 


 


 

TARIKH


 

HARI


 

KELAS


 

MASA

27.05.2010


 

Khamis


 

6RS


 

0815-0925

SUBJEK


 

TAJUK


 

SUB-TAJUK


 

OBJEKTIF


 


 

Pengajian AM: Kertas 2


 

Karangan Bahagian D: Jadual


 

Teknik Membuat dan Menghasilkan jadual


 

Pelajar dapat:

  1. Memahami cirri-ciri jadual yang betul
  2. Mengalihkan teks lianear kepada bahan grafik iaitu jadul

AKTIVITI

Penerangan, perbincangan, latihan

CATATAN / REFLEKSI 

Pelajar dapat membaut jadual dengan tepat . Latihan juga dibuat setelah berbincang dengan guru dan kumpulan. (Rujuk lampiran 1 untuk soalan latihan)


 


 


 


 

TARIKH


 

HARI


 

KELAS


 

MASA


 

27.05.2010


 

Khamis


 

6AK3


 

1055-1205 

TAJUK


 

SUB-TAJUK


 

OBJEKTIF


 


 


 


 


 

PEPERIKSAAN SEMESTER SATU


 

AKTIVITI


 


 

 

CATATAN / REFLEKSI 

 


 


 


 

TARIKH


 

HARI


 

KELAS


 

MASA

28.05.2010


 

Jumaat


 

6RS


 

0815-0925

SUBJEK


 

TAJUK


 

SUB-TAJUK


 

OBJEKTIF


 


 


 

Pengajian AM: Kertas 1


 


 


 

CUTI

AKTIVITI

 

CATATAN / REFLEKSI 

 


 


 


 

TARIKH

HARI

KELAS

MASA 

28.05.2010

Jumaat

4K8

1040-1140

SUBJEK

TAJUK

OBJEKTIF 

CUTI

AKTIVITI 

 

BSPP 

 

REFLEKSI 

 


 


 

Lampiran 1

Latihan Bahagian A: Karangan Laras Sastera

1. Bermacam-macam kempen telah dijalankan oleh pihak-pihak tertentu untuk menarik pelancong dating melawat ke sesebuah Negara dan menyaksikan keindahan serta keunikan yang terdapat dinegara berkenaan. Bincangkan kesan pelancongan terhadap budaya tempatan.

Latihan Bahagian D: Jadual

1. Berdasarkan petikan yang diberikan di bawah sediakan satu jadual tentang bilangan penganggur yang berdaftar mengikut jawatan dari tahun 2001 hingga tahun 2004.

Pengangguran di sesebuah negara disebabkan oleh permintaan berlebihan terhadap sesuatu pekerjaan daripada penawarannya. Pada tahun 2001, jumlah penganggur yang berdaftar di Malaysia ialah 78 553 orang. Walau bagaimanapun, jumlah penganggur berdaftar berkurangan pada tahun – tahun berikutnya. Pada tahun 2003, bilangan penganggur yang berdaftar menurun kepada 72 127 orang, iaitu kurang 6 073 orang berbanding dengan tahun sebelumnya. Sementara itu, pada tahun 2004 pula bilangan penganggur yang berdaftar terus menurun menjadi 54 387 orang.

Jawatan yang menjadi pilihan utama para penganggur ialah jawatan perkeranian. Pada tahun 2001, sebanyak 31 269 orang mendaftar untuk jawatan ini. Namun demikian pada tahun 2004, jumlah yang mendaftar untuk jawatan ini menurun kepada 23 284 orang, iaitu kurang 5 745 orang berbanding dengan tahun 2003.

Bagi jawatan pekerja pengeluaran pula, bilangan penganggur yang berdaftar mencatat jumlah 29 219 orang pada tahun 2002. Dua tahun kemudian, jumlah ini menurun kepada 19 555 orang, iaitu kurang 8 107 orang berbanding dengan tahun 2003.

Jawatan ikhtisas juga menjadi pilihan para penganggur. Pada tahun 2001, sebanyak 11 077 orang mendaftar untuk jawatan ini dan bilangan ini menurun sebanyak 148 orang pada tahun 2002. Seterusnya, pada tahun 2003, bilangan yang mendaftar untuk jawatan ini merosot kepada 9 414 orang.

Bagi jawatan perkhidmatan pula, sebanyak 3 734 orang mendaftar pada tahun 2001. Dua tahun kemudian, bilangan yang berdaftar ini menurun kepada 2 641 orang, iaitu kurang 544 orang berbanding dengan tahun 2002 dan lebih 490 orang pada tahun 2004. Bagi jawatan yang melibatkan sektor pertanian, jumlah orang yang mendaftar menunjukkan kurangnya minat dalam kalangan penganggur. Pada tahun 2001, Cuma 1 006 orang sahaja mendaftar untuk jawatan ini dan pada tahun berikutnya menurun sebanyak 180 orang dalam bidang ini. Pada tahun 2004 pula, cuma 477 orang mendaftar untuk jawatan yang berkaitan dengan bidang pertanian.

Bagi jawatan – jawatan lain pula, bilangan yang berdaftar juga menampakkan sesuatu keadaan yang tidak stabil. Pada tahun 2001, sebanyak 2 320 orang mendaftar untuk jawatan ini dan jumlah ini meningkat sebanyak 718 orang pada tahun berikutnya. Namun, dua tahun kemudian jumlah yang mendaftar untuk jawatan ini merosot kepada 1 624 orang, iaitu kurang 1 041 orang berbanding dengan tahun 2004.


 

( sumber: Diubahsuai daripada Laporan Kewangan 2003/2004,Kementerian Kewangan Malaysia.)


 


 


 


 

1 comment:

  1. Terima kasih. RPH yang cukup menawan telah dihasilkan. Kalau bahagian refleksi dapat menyatakan peratus pencapaian objektif tercapai dan tindakan susulan yang diambil,itu akan menjadikan RPH cikgu "the best"

    ReplyDelete